כצנלסון 143 גבעתיים | 03-8000800 

2011-04-05 21:25:05 Admin

הטלפון הסלולארי חוגג 49 שנים...

השבוע לפני 49 שנה, ב-3 באפריל, 1973, צעד מרטין קופר  ברחובות מנהטן עם מכשיר אפרפר ומוארך שהיה בערך בגודל של מגהץ, ולו אנטנה לבנבנה מזדקרת. המכשיר המוזר היה לא אחר מאשר הטלפון הנייד הסלולרי הראשון - הסנונית המאוד מוקדמת שבישרה על החידוש הטכנולוגי, שישנה את העולם שני עשורים לאחר מכן.

 מרטין קופר - אבא סלולארי
קופר, בן 82, מהנדס ומנהל מחלקת מערכות התקשורת במוטורולה דאז, עדיין זוכר את מבטי התדהמה מהעוברים והשבים ברחוב, "תושבי ניו-יורק מתוחכמים בהו באדם שהסתובב ברחוב בזמן שניהל שיחת טלפון... צריך לזכור שב-1973 לא היום טלפונים אלחוטיים בבתים, שלא לדבר על סלולריים".

 

 

 

ההשראה - סטאר טרק

קופר נחשב לממציאו של הטלפון הסלולרי הנייד הראשון, DYNATAC ההשראה להמצאתו, הוא מספר, נחה עליו כשצפה בקפטן קירק בסטאר טרק משתמש במכשיר הקשר הקטן והקל שלו. הדיינה טק שקל 1.13 קילוגרם והיה לו זמן שיחה של 35 דקות – אם הייתם מצליחים להחזיק אותו כל כך הרבה זמן מבלי שתתעייף לכם היד.

טלפון אלחוטי מבוסס תקשורת רדיו, אגב, שווק לרכבים כבר ב-1946. אך בשונה ממנו, הסלולרי של קופר היה קטן יחסית ונישא, וסבל פחות מהפרעות בתקשורת.


איך פועל מכשיר סלולארי ?

הטלפון הסלולרי הוא למעשה מכשיר שמתבסס על גלי רדיו במקום על קווי טלפון כדי להעביר אותות ממכשיר אחד לשני. התקשורת בו מתבצעת על ידי משדר שנמצע במכשיר, שמשדר לתחנות בסיס הפרושות במרחב, כשהנייד עובר מתחנה לתחנה לפי מרחק ותנאי קליטה מיטביים.

 הוא זכה לשמו 'סלולרי' (Cell, תא באנגלית), כיוון שתחנות הבסיס מחלקות את איזור הקליטה לתאים קטנים, שמאפשרים שימוש חוזר בתדרי רדיו. כך שבמקום עשרות תדרי שיחה בלבד, קיימים אלפי ואפילו מליוני תדרי שיחות. בכל עיר יש לספקיות הסלולר מודרנית מתגים סלולריים, שמנתבים את האותות דרך האנטנות עד ליעדם, וליבה, שהיא הבסיס לרשת, שמקשרת בין המתגים, ואחראית לפעולות הסלולר הנוספות (סמס, גלישה ועוד).

 
טלפון קליל במשקל חצי קילו

את שיחת הטלפון הסלולרית הראשונה בחר קופר לעשות לג'ואל ס. אנגל, ראש מחלקת המחקר של החברה שהתחרתה עם מוטורולה על פיתוח הסלולרי הניתן לנשיאה ביד, מעבדות בל. החברה המתחרה קרויה, באופן אירוני, על שמו של ממציא הטלפון גרהם בל, שגם ביצע את שיחת הטלפון הקווי הראשונה 97 שנה לפני כן, ב-1876. לאחר שביצע מספר שיחות נוספות (לתחנת רדיו קרובה), העביר קופר את הסלולרי לכתבים שהמתינו למסיבת העיתונאים, ונתן גם להם לבצע מספר שיחות, כדי להרגיע אותם שלא מדובר במתיחה.

עשר שנים לאחר מכן, ב-1983, החל דיינה טק להימכר בשוק המסחרי. משקלו ירד ל-450 גרם בלבד, ומחירו עמד על 3,500 דולר, מה שהפך אותו לגאדג'ט נחשב בעיני לאנשי ההייטק והעשירון העליון של שנות השמונים. בשלב זה, קופר כבר עזב את מוטורולה לטובת הקמת חברה שסיפקה מערכות חיוב שיחות לספקיות סלולר.


אנשים ניידים

בשנות התשעים והאלפיים, עם התרחבות רשתות הסלולר ופיתוח המכשירים הקטנים והקלים יותר (דור שני ושלישי), החלה הטכנולוגיה להפוך לזמינה גם לשכבות הביניים והשימושים בהם הפכו מגוונים: שליחת סמסים, האזנה למוסיקה, גלישה ברשת ומה לא. משם ועד לסמראטפונים, הכל התחיל בשיחת טלפון אחת, שבבת אחת שינתה את שוק התקשורת הטלפונית מהגדרתה כמחברת בין למקום למקום, לכזו שמחברת בין אדם לאדם.